Nieuws

Rabobank: "In 2024 stabilisatie huizenprijzen, prijs dan € 33.000 lager dan tijdens piek."

De daling van de huizenprijzen en -verkopen zet dit jaar door, maar de markt stabiliseert naar verwachting in 2024 doordat dalende prijzen en stijgende inkomens de betaalbaarheid vergroten. Dit zijn de belangrijkste verwachtingen van Rabobank:

  • Huizenprijzen dalen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5,2%. Volgend jaar komt een einde aan de dalende trend; huizenkopers betalen dan gemiddeld nog wel 2,4% minder voor een bestaand koophuis dan in 2023.
  • Naar schatting ligt de prijs van het doorsnee verkochte bestaande koophuis eind 2024 daarmee zo’n € 33.000 euro lager dan op de top van de markt in de zomer van 2022.
  • Door stijgende inkomens kunnen huizenkopers in 2024 weer ongeveer evenveel lenen als voordat de rente begon te stijgen. In combinatie met lagere huizenprijzen verbetert dat de kansen van kopers.
  • Rabobank verwacht dat de doorstroming op de markt voor bestaande koophuizen verder inzakt door de dalende nieuwbouw, wat ook minder transacties betekent.

Kopers slaan hun slag: meer huizen sneller verkocht, prijzen licht omhoog

Na een paar kwartalen onzekerheid en aarzeling durven meer huizenkopers het weer aan. Makelaars hebben in het tweede kwartaal meer huizen verkocht, vergeleken met begin dit jaar. De prijzen stijgen ook weer licht. 

Wie een huis kocht in april, mei of juni was over het algemeen weer iets duurder uit, dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat blijkt uit de jongste cijfers van makelaarsvereniging NVM.

De mediane huizenprijs was in het tweede kwartaal van 2023 410.000 euro. Dat komt neer op een stijging van 2,8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Toen kwam de mediane prijs nog uit op 395.000 euro. 

De mediane prijs wil zeggen dat de helft van alle te koop staande woningen onder dat bedrag is verkocht, de andere helft voor meer.

Hoe zit het met de overdrachtsbelasting voor starters en doorstromers in 2023?

Starters en doorstromers onder 35 jaar zijn vrijgesteld van overdrachtsbelasting bij het kopen van hun (eerste) woning. De waarde van de woning mag maximaal € 440.000,- bedragen.

Overdrachtsbelasting, wat is het ook alweer? Wanneer iemand een woning of een stuk grond koopt, moet hierover overdrachtsbelasting betaald worden. Deze belasting wordt over het algemeen door de koper betaald.

Met deze (verhoogde) vrijstelling wordt het voor een jonge huizenkoper makkelijker om een woning te kopen. Bij de aankoop van een woning kan de koper een hypotheek afsluiten. Deze hypotheek bedraagt maximaal 100% van de waarde van de woning. Dit betekent dat de koper de overige kosten (kosten koper) die komen kijken bij de aankoop van een woning uit eigen middelen moet betalen. Gemiddeld bedragen deze kosten koper ca. 6% van de waarde van de woning. De overdrachtsbelasting maakt hier dus een belangrijk deel van uit.

Het algemene tarief voor de overdrachtsbelasting gaat vanaf 1 januari 2023 omhoog van 8% naar 10,4%. De startersvrijstelling blijft gelden. Ook het verlaagde tarief van 2% dat geldt als iemand vanaf 35 jaar een huis koopt, waar hij zelf in gaat wonen, blijft gelden. Deze regeling geeft starters en doorstromers dus een betere kans op de woningmarkt.

Voorwaarden vrijstelling overdrachtsbelasting
De kopers moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om gebruik te kunnen maken van deze vrijstelling. Zo moet de koper bijvoorbeeld bij een notaris garanderen dat ze zelf in de woning gaan wonen. De woning mag dus niet verhuurd worden. Alle voorwaarden hebben wij voor je op een rijtje gezet:

  • Je bent tussen de 18 en 35 jaar.
  • Je koopt een woning voor eigen bewoning.
  • Je hebt niet eerder gebruikgemaakt van de vrijstelling overdrachtsbelasting en laat dit vastleggen in een verklaring.
  • Je koopt een woning tot € 440.000.

Bij de sleuteloverdracht teken je een verklaring bij de notaris. Hierin verklaar je als koper te voldoen aan de voorwaarden voor de vrijstelling van overdrachtsbelasting.

 

Verkopers en energielabel

Ga je je huis verkopen? Dan ben je verplicht om een geldig energielabel te tonen. Je moet de labelklasse (A++++ t/m G) vermelden in advertenties. En op het moment van de overdracht moet je de pdf met het energielabel overhandigen aan de nieuwe eigenaar.

Heb je op moment van overdracht geen energielabel, dan kun je een boete krijgen. Ook wanneer de labelklasse ontbreekt in advertenties waarin je het huis te koop zet, bijvoorbeeld op Funda of Facebook, kan je een boete krijgen. Bij Zoek je energielabel kan je checken of jouw woning al een energielabel heeft. Is er nog geen label, neem dan contact op met een energieadviseur om een nieuw label te laten vaststellen.

Vraag het energielabel op tijd aan

Zorg ervoor dat je een geldig energielabel hebt op het moment dat je het huis te koop zet. Kopers zien dan tijdens het zoeken al wat het energielabel is en dit geeft ze extra, waardevolle informatie over jouw woning. Laat daarom jouw energielabel registreren vóórdat je de woning te koop zet. Begin daar op tijd mee: veel energieadviseurs hebben het erg druk, dus de aanvraag kan langere tijd duren. Misschien kan de makelaar je helpen om een goede energieadviseur te vinden. Je kan ook zelf een adviseur zoeken.

Energielabel registreren: zo doe je dat

Het aanvragen en vaststellen gaat in 4 stappen: 

  1. Je zoekt een energieadviseur, bijvoorbeeld via zoekeenenergieadviseur.nl of woninglabel.nl.
  2. De energieadviseur komt bij je langs om de kenmerken van je huis vast te stellen. Het bezoek duurt 1,5 tot 2 uur, afhankelijk van hoe makkelijk of moeilijk de kenmerken te vinden zijn en de grootte van je woning.
  3. De energieadviseur registreert de kenmerken van jouw woning.
  4. Je krijgt een uitgebreide pdf met het energielabel van jouw huis. Dit energielabel is 10 jaar geldig.

'Ieder object standaard een Toppositie op Funda'

publikatie Funda februari 2018 en nog steeds accuraat

Onderscheiden, service en aandacht

Toppositie is meer dan een manier om een object extra onder de aandacht te krijgen, bijvoorbeeld om na een paar weken weer extra bezoeken te genereren. Ellen Aarts, makelaar in Rijen, ziet het zelfs als een manier om haar kantoor te profileren. ‘We laten zien dat we voor elke verkoop alles uit de kast halen, all-inclusive. Daarom krijgt élk object bij ons standaard een Toppositie.’

Marketing en positionering is eigenlijk altijd al een hobby geweest van Ellen Aarts, makelaar in het dorp Rijen, tussen Breda en Tilburg. Aarts begon 15 jaar geleden in de periferie van de makelaardij. Haar man had een makelaarskantoor, Roland Jansen Makelaardij, en zij deed als stylist de verkoopstyling. ‘Mijn man had veel oudere klanten, met donkere houten meubels in hun interieur, wat de verkoop toen nog lastig maakte.’

All inclusive

Als snel werd verkoopstyling een vast product van het kantoor, als onderdeel van een all-in-formule. ‘Dat brengen we niet apart in rekening, het is een extra service; een manier om ons te onderscheiden.’ Datzelfde geldt voor het inzetten van Toppositie. Bij het kantoor, tegenwoordig gerund door Aarts, is de inzet van Toppositie standaard bij elke woning. Ook nu de markt stevig is aangetrokken.

Zichtbare inzet

Aarts ziet nog wel meer voordelen van Toppositie. ‘We zijn als kantoor in de hele markt zichtbaar als een kantoor met aanbod. Voor zowel zoekers, verkopers als collega’s is het duidelijk dat we er zijn.’ En: ‘Ook als een object verkocht is, is er een positieve spin-off. Zoekers die op het object klikken zien dan toch dat objecten bij ons snel verkopen. Dat helpt mee bij het neerzetten van ons imago.’ ‘Maar’, vat ze het algemeen belang samen, ‘onze klanten en toekomstige klanten zien vooral dat we voor elk object dezelfde en volledige inspanning leveren, ongeacht de marktconjunctuur.’

Aandacht is het product

Aarts kiest er dus voor de kosten voor een Toppositie niet door te berekenen aan de klant. ‘Wij hanteren simpelweg een all-in prijs. Als ik denk dat er wat extra’s nodig is, qua publiciteit of marketing, dan is dat voor mijn rekening. Zo onderscheid ik me van de concurrentie.’ Toppositie is niet doorslaggevend, dat beweert Aarts zeker niet. ‘Maar het is een onderdeel van een pallet waarmee we de klant ondersteunen en ‘ontzorgen. En dat is wat je als klein kantoor in de regio wilt doen. Mijn product is aandacht.