Nieuws

Verkopers en energielabel

Ga je je huis verkopen? Dan ben je verplicht om een geldig energielabel te tonen. Je moet de labelklasse (A++++ t/m G) vermelden in advertenties. En op het moment van de overdracht moet je de pdf met het energielabel overhandigen aan de nieuwe eigenaar.

Heb je op moment van overdracht geen energielabel, dan kun je een boete krijgen. Ook wanneer de labelklasse ontbreekt in advertenties waarin je het huis te koop zet, bijvoorbeeld op Funda of Facebook, kan je een boete krijgen. Bij Zoek je energielabel kan je checken of jouw woning al een energielabel heeft. Is er nog geen label, neem dan contact op met een energieadviseur om een nieuw label te laten vaststellen.

Vraag het energielabel op tijd aan

Zorg ervoor dat je een geldig energielabel hebt op het moment dat je het huis te koop zet. Kopers zien dan tijdens het zoeken al wat het energielabel is en dit geeft ze extra, waardevolle informatie over jouw woning. Laat daarom jouw energielabel registreren vóórdat je de woning te koop zet. Begin daar op tijd mee: veel energieadviseurs hebben het erg druk, dus de aanvraag kan langere tijd duren. Misschien kan de makelaar je helpen om een goede energieadviseur te vinden. Je kan ook zelf een adviseur zoeken.

Energielabel registreren: zo doe je dat

Het aanvragen en vaststellen gaat in 4 stappen: 

  1. Je zoekt een energieadviseur, bijvoorbeeld via zoekeenenergieadviseur.nl of woninglabel.nl.
  2. De energieadviseur komt bij je langs om de kenmerken van je huis vast te stellen. Het bezoek duurt 1,5 tot 2 uur, afhankelijk van hoe makkelijk of moeilijk de kenmerken te vinden zijn en de grootte van je woning.
  3. De energieadviseur registreert de kenmerken van jouw woning.
  4. Je krijgt een uitgebreide pdf met het energielabel van jouw huis. Dit energielabel is 10 jaar geldig.

Hypotheekrenteaftrek 2022

Sinds 2020 wordt de hypotheekrenteaftrek voor de hoogste belastingschaal met 3% per jaar afgebouwd. In 2021 kon iemand met een inkomen boven € 69.398 zijn of haar hypotheek voor 43% aftrekken bij de belastingaangifte. Vanaf 2022 gaat het percentage waartegen de hypotheekrente mag worden afgetrokken dalen naar 40%. In 2023 zal het tarief nog verder omlaag gaan, namelijk naar 37,05%.

Overdrachtsbelasting 2022

Ben jij als woningzoekende onder de 35 jaar en van plan zelf in de woning te gaan wonen? Dan ben je in 2022 ook vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Voorwaarde is wel dat het huis niet meer dan € 400.000 kost. Kopers ouder dan 35 jaar die het huis zelf gaan bewonen, betalen 2% overdrachtsbelasting over de koopsom. Koop je een huis om het vervolgens te verhuren? Dan betaal je 8% overdrachtsbelasting.

Maximale hypotheek 2022 met NHG

In 2021 was het maximale leenbedrag voor een NHG-hypotheek vastgesteld op
€ 325.000. In 2022 kun je voor een NHG-hypotheek maximaal € 355.000 lenen.  Wil je energiebesparende maatregelen meefinancieren? Dan is de grens zelfs
€ 376.300. De eenmalige kosten die je voor de hypotheekgarantie moet betalen gaan ook omlaag. Nu bedragen die nog 0,7% van de lening, in 2022 is dat 0,6%. Deze kosten mag je eenmalig aftrekken bij je belastingaangifte.

Minder hypotheek bij private lease vanaf april 2022

Een auto kopen op basis van een private lease constructie wordt steeds populairder. Bij een private lease rijdt je als particulier een nieuwe auto zonder dat het jouw eigendom is. Als je privé een auto least, heeft dat vanaf 1 april 2022 een negatief effect op de maximale hypotheek die je kunt afsluiten. Vanaf dat moment wordt namelijk je leasecontract voor 100% geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Momenteel is dat nog 65%. 

'Ieder object standaard een Toppositie'

publikatie Funda februari 2018 en nog steeds accuraat

Onderscheiden, service en aandacht

Toppositie is meer dan een manier om een object extra onder de aandacht te krijgen, bijvoorbeeld om na een paar weken weer extra bezoeken te genereren. Ellen Aarts, makelaar in Rijen, ziet het zelfs als een manier om haar kantoor te profileren. ‘We laten zien dat we voor elke verkoop alles uit de kast halen, all-inclusive. Daarom krijgt élk object bij ons standaard een Toppositie.’

Marketing en positionering is eigenlijk altijd al een hobby geweest van Ellen Aarts, makelaar in het dorp Rijen, tussen Breda en Tilburg. Aarts begon 15 jaar geleden in de periferie van de makelaardij. Haar man had een makelaarskantoor, Roland Jansen Makelaardij, en zij deed als stylist de verkoopstyling. ‘Mijn man had veel oudere klanten, met donkere houten meubels in hun interieur, wat de verkoop toen nog lastig maakte.’

All inclusive

Als snel werd verkoopstyling een vast product van het kantoor, als onderdeel van een all-in-formule. ‘Dat brengen we niet apart in rekening, het is een extra service; een manier om ons te onderscheiden.’ Datzelfde geldt voor het inzetten van Toppositie. Bij het kantoor, tegenwoordig gerund door Aarts, is de inzet van Toppositie standaard bij elke woning. Ook nu de markt stevig is aangetrokken.

Zichtbare inzet

Aarts ziet nog wel meer voordelen van Toppositie. ‘We zijn als kantoor in de hele markt zichtbaar als een kantoor met aanbod. Voor zowel zoekers, verkopers als collega’s is het duidelijk dat we er zijn.’ En: ‘Ook als een object verkocht is, is er een positieve spin-off. Zoekers die op het object klikken zien dan toch dat objecten bij ons snel verkopen. Dat helpt mee bij het neerzetten van ons imago.’ ‘Maar’, vat ze het algemeen belang samen, ‘onze klanten en toekomstige klanten zien vooral dat we voor elk object dezelfde en volledige inspanning leveren, ongeacht de marktconjunctuur.’

Aandacht is het product

Aarts kiest er dus voor de kosten voor een Toppositie niet door te berekenen aan de klant. ‘Wij hanteren simpelweg een all-in prijs. Als ik denk dat er wat extra’s nodig is, qua publiciteit of marketing, dan is dat voor mijn rekening. Zo onderscheid ik me van de concurrentie.’ Toppositie is niet doorslaggevend, dat beweert Aarts zeker niet. ‘Maar het is een onderdeel van een pallet waarmee we de klant ondersteunen en ‘ontzorgen. En dat is wat je als klein kantoor in de regio wilt doen. Mijn product is aandacht.’


Onderscheiden, service en aandacht

Toppositie is meer dan een manier om een object extra onder de aandacht te krijgen, bijvoorbeeld om na een paar weken weer extra bezoeken te genereren. Ellen Aarts, makelaar in Rijen, ziet het zelfs als een manier om haar kantoor te profileren. ‘We laten zien dat we voor elke verkoop alles uit de kast halen, all-inclusive. Daarom krijgt élk object bij ons standaard een Toppositie.’

Marketing en positionering is eigenlijk altijd al een hobby geweest van Ellen Aarts, makelaar in het dorp Rijen, tussen Breda en Tilburg. Aarts begon 10 jaar geleden in de periferie van de makelaardij. Haar man had een makelaarskantoor, Roland Jansen Makelaardij, en zij deed als stylist de verkoopstyling. ‘Mijn man had veel oudere klanten, met donkere houten meubels in hun interieur, wat de verkoop lastig maakte.’

All inclusive

Als snel werd verkoopstyling een vast product van het kantoor, als onderdeel van een all-in-formule. ‘Dat brengen we niet apart in rekening, het is een extra service; een manier om ons te onderscheiden.’ Datzelfde geldt voor het inzetten van Toppositie. Bij het kantoor, tegenwoordig gerund door Aarts, is de inzet van Toppositie standaard bij elke woning. Ook nu de markt stevig is aangetrokken.

Zichtbare inzet

Aarts ziet nog wel meer voordelen van Toppositie. ‘We zijn als kantoor in de hele markt zichtbaar als een kantoor met aanbod. Voor zowel zoekers, verkopers als collega’s is het duidelijk dat we er zijn.’ En: ‘Ook als een object verkocht is, is er een positieve spin-off. Zoekers die op het object klikken zien dan toch dat objecten bij ons snel verkopen. Dat helpt mee bij het neerzetten van ons imago.’ ‘Maar’, vat ze het algemeen belang samen, ‘onze klanten en toekomstige klanten zien vooral dat we voor elk object dezelfde en volledige inspanning leveren, ongeacht de marktconjunctuur.’

Aandacht is het product

Aarts kiest er dus voor de kosten voor een Toppositie niet door te berekenen aan de klant. ‘Wij hanteren simpelweg een all-in prijs. Als ik denk dat er wat extra’s nodig is, qua publiciteit of marketing, dan is dat voor mijn rekening. Zo onderscheid ik me van de concurrentie.’ Toppositie is niet doorslaggevend, dat beweert Aarts zeker niet. ‘Maar het is een onderdeel van een pallet waarmee we de klant ondersteunen en ‘ontzorgen. En dat is wat je als klein kantoor in de regio wilt doen. Mijn product is aandacht.’

'Ieder object standaard een Toppositie'

Onderscheiden, service en aandacht

Toppositie is meer dan een manier om een object extra onder de aandacht te krijgen, bijvoorbeeld om na een paar weken weer extra bezoeken te genereren. Ellen Aarts, makelaar in Rijen, ziet het zelfs als een manier om haar kantoor te profileren. ‘We laten zien dat we voor elke verkoop alles uit de kast halen, all-inclusive. Daarom krijgt élk object bij ons standaard een Toppositie.’

Marketing en positionering is eigenlijk altijd al een hobby geweest van Ellen Aarts, makelaar in het dorp Rijen, tussen Breda en Tilburg. Aarts begon 15 jaar geleden in de periferie van de makelaardij. Haar man had een makelaarskantoor, Roland Jansen Makelaardij, en zij deed als stylist de verkoopstyling. ‘Mijn man had veel oudere klanten, met donkere houten meubels in hun interieur, wat de verkoop toen nog lastig maakte.’

All inclusive

Als snel werd verkoopstyling een vast product van het kantoor, als onderdeel van een all-in-formule. ‘Dat brengen we niet apart in rekening, het is een extra service; een manier om ons te onderscheiden.’ Datzelfde geldt voor het inzetten van Toppositie. Bij het kantoor, tegenwoordig gerund door Aarts, is de inzet van Toppositie standaard bij elke woning. Ook nu de markt stevig is aangetrokken.

Zichtbare inzet

Aarts ziet nog wel meer voordelen van Toppositie. ‘We zijn als kantoor in de hele markt zichtbaar als een kantoor met aanbod. Voor zowel zoekers, verkopers als collega’s is het duidelijk dat we er zijn.’ En: ‘Ook als een object verkocht is, is er een positieve spin-off. Zoekers die op het object klikken zien dan toch dat objecten bij ons snel verkopen. Dat helpt mee bij het neerzetten van ons imago.’ ‘Maar’, vat ze het algemeen belang samen, ‘onze klanten en toekomstige klanten zien vooral dat we voor elk object dezelfde en volledige inspanning leveren, ongeacht de marktconjunctuur.’

Aandacht is het product

Aarts kiest er dus voor de kosten voor een Toppositie niet door te berekenen aan de klant. ‘Wij hanteren simpelweg een all-in prijs. Als ik denk dat er wat extra’s nodig is, qua publiciteit of marketing, dan is dat voor mijn rekening. Zo onderscheid ik me van de concurrentie.’ Toppositie is niet doorslaggevend, dat beweert Aarts zeker niet. ‘Maar het is een onderdeel van een pallet waarmee we de klant ondersteunen en ‘ontzorgen. En dat is wat je als klein kantoor in de regio wilt doen. Mijn product is aandacht.’


Onderscheiden, service en aandacht

Toppositie is meer dan een manier om een object extra onder de aandacht te krijgen, bijvoorbeeld om na een paar weken weer extra bezoeken te genereren. Ellen Aarts, makelaar in Rijen, ziet het zelfs als een manier om haar kantoor te profileren. ‘We laten zien dat we voor elke verkoop alles uit de kast halen, all-inclusive. Daarom krijgt élk object bij ons standaard een Toppositie.’

Marketing en positionering is eigenlijk altijd al een hobby geweest van Ellen Aarts, makelaar in het dorp Rijen, tussen Breda en Tilburg. Aarts begon 10 jaar geleden in de periferie van de makelaardij. Haar man had een makelaarskantoor, Roland Jansen Makelaardij, en zij deed als stylist de verkoopstyling. ‘Mijn man had veel oudere klanten, met donkere houten meubels in hun interieur, wat de verkoop lastig maakte.’

All inclusive

Als snel werd verkoopstyling een vast product van het kantoor, als onderdeel van een all-in-formule. ‘Dat brengen we niet apart in rekening, het is een extra service; een manier om ons te onderscheiden.’ Datzelfde geldt voor het inzetten van Toppositie. Bij het kantoor, tegenwoordig gerund door Aarts, is de inzet van Toppositie standaard bij elke woning. Ook nu de markt stevig is aangetrokken.

Zichtbare inzet

Aarts ziet nog wel meer voordelen van Toppositie. ‘We zijn als kantoor in de hele markt zichtbaar als een kantoor met aanbod. Voor zowel zoekers, verkopers als collega’s is het duidelijk dat we er zijn.’ En: ‘Ook als een object verkocht is, is er een positieve spin-off. Zoekers die op het object klikken zien dan toch dat objecten bij ons snel verkopen. Dat helpt mee bij het neerzetten van ons imago.’ ‘Maar’, vat ze het algemeen belang samen, ‘onze klanten en toekomstige klanten zien vooral dat we voor elk object dezelfde en volledige inspanning leveren, ongeacht de marktconjunctuur.’

Aandacht is het product

Aarts kiest er dus voor de kosten voor een Toppositie niet door te berekenen aan de klant. ‘Wij hanteren simpelweg een all-in prijs. Als ik denk dat er wat extra’s nodig is, qua publiciteit of marketing, dan is dat voor mijn rekening. Zo onderscheid ik me van de concurrentie.’ Toppositie is niet doorslaggevend, dat beweert Aarts zeker niet. ‘Maar het is een onderdeel van een pallet waarmee we de klant ondersteunen en ‘ontzorgen. En dat is wat je als klein kantoor in de regio wilt doen. Mijn product is aandacht.’